Lekcja 14: Tworzymy i zapisujemy rysunki z różnymi rozszerzeniami
Cele lekcji
Uczeń:
- Zna zastosowanie rozszerzeń plików;
- Wymienia kilka rozszerzeń plików graficznych;
- Zapisuje pliki nadając im różne rozszerzenia;
- Wymienia różnice pomiędzy różnymi rozszerzeniami plików graficznych.
Materiały do czytania
Rozszerzenie pliku - dodawana do nazwy pliku końcówka oddzielona kropką. Przykładowe rozszerzenia plików:
- pliki muzyczne: nazwa.mp3, nazwa.wav;
- pliki tekstowe: nazwa.txt, nazwa.doc;
- pliki filmów: nazwa.avi, nazwa.mpeg;
Dzięki rozszerzeniom system operacyjny wie jakiego programu musi użyć aby uruchomić plik. Dodatkowo rozszerzenie informuje nas o jakości pliku przykładowo:
obrazy zawierają następujące rozszerzenia:
- nazwa.bmp - to obrazy bardzo dobrej jakości zajmujące w komputerze sporo miejsca;
- nazwa.jpg, nazwa.jpeg - to obrazy gorszej jakości zajmujące jednak niewiele miejsca;
- nazwa.gif - obrazy zazwyszaj ruchome zajmujące niewiele miejsca.
Ćwiczenie 1 - zapisywanie obrazów z różnymi rozszerzeniami
Wykonaj poniższe polecenia:
- Uruchom program Paint;
- w dowolnym miejscu narysuj kółko;
- wybierz polecenie plik -> zapisz jako;
- odszukaj dysk D, wejdź do folderu twojej klasy, odszukaj swój prywatny folder i wejdź do folderu Rysunki i obrazy;
- w polu nazwa wpisz kółko
- w polu Zapisz jako typ odszukaj rozszerzenia bmp (mapa bitowa 24-bitowa);
- nie zmieniaj niczego i dwukrotnie wykonaj punkty od 3, 4 oraz 5 zmieniając rozszerzenia na gif oraz jpg;
Ćwiczenie 2
Wykonaj poniższe polecenia:
- Wejdź do własnego folderu znajdującego się na dysku D;
- wejdź do folderu rysunki i obrazy.
- kliknij PPM na jeden z obrazów, które utworzyłeś w poprzednim zadaniu;
- z menu podręcznego wybierz polecenie Właściwości
- W oknie dialogowym, które sie pojawi odszukaj, jaki jest typ obrazu;
- zapisz typ obrazu do zeszytu;
- odszukaj również, jaki jest rozmiar obrazu;
- zapisz rozmiar w zeszycie obok jego typu;
- zamknij okno;
- sprawdź typ oraz rozmiar pozostałych dwóch obrazów i zapisz je w zeszycie;
- nie zamykaj jeszcze folderu z obrazami.
Ćwiczenie 3
Wykonaj poniższe polecenia:
- Kliknij na obraz z rozszerzeniem BMP prawym przyciskiem myszy;
- Wybierz z menu podręcznego polecenie Edytuj,
- Wypełnij dowolnym kolorem koło, a innym kolorem tło;
- Zapisz zmiany naciskając przycisk CTRL + S;
- Otwórz w podobny sposób obraz z rozszerzeniem GIF i wykonaj polecenie 3 i 4;
- Otwórz w podobny sposób obraz z rozszerzeniem JPG i wykonaj polecenie 3 i 4;
- Napisz w zeszycie, co zaobserwowałeś podczas kolorowania obrazów.