Lekcja 14: Tworzymy i zapisujemy rysunki z różnymi rozszerzeniami

Ikona obiektów Cele lekcji

Uczeń:

  • Zna zastosowanie rozszerzeń plików;
  • Wymienia kilka rozszerzeń plików graficznych;
  • Zapisuje pliki nadając im różne rozszerzenia;
  • Wymienia różnice pomiędzy różnymi rozszerzeniami plików graficznych.

Ikona obiektów Materiały do czytania

Rozszerzenie pliku - dodawana do nazwy pliku końcówka oddzielona kropką. Przykładowe rozszerzenia plików:

 

  • pliki muzyczne: nazwa.mp3, nazwa.wav;
  • pliki tekstowe: nazwa.txt, nazwa.doc;
  • pliki filmów: nazwa.avi, nazwa.mpeg;


Dzięki rozszerzeniom system operacyjny wie jakiego programu musi użyć aby uruchomić plik. Dodatkowo rozszerzenie informuje nas o jakości pliku przykładowo:

 obrazy zawierają następujące rozszerzenia:

  • nazwa.bmp - to obrazy bardzo dobrej jakości zajmujące w komputerze sporo miejsca;
  • nazwa.jpg, nazwa.jpeg - to obrazy gorszej jakości zajmujące jednak niewiele miejsca;
  • nazwa.gif - obrazy zazwyszaj ruchome zajmujące niewiele miejsca.

Ikona obiektów Ćwiczenie 1 - zapisywanie obrazów z różnymi rozszerzeniami

Wykonaj poniższe polecenia:

  1. Uruchom program Paint;
  2. w dowolnym miejscu narysuj kółko;
  3. wybierz polecenie plik -> zapisz jako;
  4. odszukaj dysk D, wejdź do folderu twojej klasy, odszukaj swój prywatny folder i wejdź do folderu Rysunki i obrazy;
  5. w polu nazwa wpisz kółko
  6. w polu Zapisz jako typ odszukaj rozszerzenia bmp (mapa bitowa 24-bitowa);
  7. nie zmieniaj niczego i dwukrotnie wykonaj punkty od 3, 4 oraz 5 zmieniając rozszerzenia na gif oraz jpg;

Ikona obiektów Ćwiczenie 2

Wykonaj poniższe polecenia:

  1. Wejdź do własnego folderu znajdującego się na dysku D;
  2. wejdź do folderu rysunki i obrazy.
  3. kliknij PPM na jeden z obrazów, które utworzyłeś w poprzednim zadaniu;
  4. z menu podręcznego wybierz polecenie Właściwości
  5. W oknie dialogowym, które sie pojawi odszukaj, jaki jest typ obrazu;
  6. zapisz typ obrazu do zeszytu;
  7. odszukaj również, jaki jest rozmiar obrazu;
  8. zapisz rozmiar w zeszycie obok jego typu;
  9. zamknij okno;
  10. sprawdź typ oraz rozmiar pozostałych dwóch obrazów i zapisz je w zeszycie;
  11. nie zamykaj jeszcze folderu z obrazami.

Ikona obiektów Ćwiczenie 3

Wykonaj poniższe polecenia:

  1. Kliknij na obraz z rozszerzeniem BMP prawym przyciskiem myszy;
  2. Wybierz z menu podręcznego polecenie Edytuj,
  3. Wypełnij dowolnym kolorem koło, a innym kolorem tło;
  4. Zapisz zmiany naciskając przycisk CTRL + S;
  5. Otwórz w podobny sposób obraz z rozszerzeniem GIF i wykonaj polecenie 3 i 4;
  6. Otwórz w podobny sposób obraz z rozszerzeniem JPG i wykonaj polecenie 3 i 4;
  7. Napisz w zeszycie, co zaobserwowałeś podczas kolorowania obrazów.