Lekcja 23: Poznajemy arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel

Ikona obiektów Osiągnięcia uczniów

Uczeń:

  • Zna pojęcia: arkusz kalkulacyjny, zeszyt, komórka aktywna;
  • Tworzy proste tabele w arkuszu;
  • Potrafi wprowadzić do arkusza teksty;
  • Potrafi zmieniać wygląd arkusza;

Ikona obiektów Podstawowe definicje (do zapamiętania)

Arkusz kalkulacyjny - program służący do wykonywania tabel, obliczeń i wykresów np. Microsoft Office Excel lub OpenOffice Calc;

Arkusz - to jedna strona w programie. Wszystkie arkusze tworzą zeszyt (skoroszyt);

Komórka - mały prostokąt powstający z przecięcia kolumn i wierszy. Każda komórka posiada własną nazwę, która powstaje z litery kolumny i numeru wiersza np. B10, F20, A3, H49...

Komórka aktywna - to komórka wytłuszczona, do której można coś wpisać, wkleić lub ją skopiować;

Pasek formuły - w nim można zmieniać zawartość komórek;


Ikona obiektów Budowa programu Excel

Ikona obiektów Ćwiczenie: tworzenie prostych tabel
  1. Uruchom program Excel;
  2. W komórkach od B1 do F1 wpisuj kolejne dni tygodnia (od poniedziałku do piątku);
  3. W komórkach od A2 do A9 wpisz kolejne godziny lekcyjne (8:00; 8:55; 9:50; 10:45; 11:40; 12:40; 13:35; 14:30);
    Przykład:
  4. Pozostałe komórki uzupełnij o nazwy zajęć (może to być Twój plan lekcji lub wymyślony przez Ciebie plan);
  5. wszystkie komórki zaznacz i korzystając z narzędzia obramowanie (rys. poniżej) włącz wszyskie krawędzie komórek;
  6. Powstałą w ten sposób tabelkę należy dowolnie pokolorować narzędziem Kolor wypełnienia; (możesz również zmienić kolor czcionki, rozmiar itp.)