Lekcja 23: Poznajemy arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel
Osiągnięcia uczniów
Uczeń:
- Zna pojęcia: arkusz kalkulacyjny, zeszyt, komórka aktywna;
- Tworzy proste tabele w arkuszu;
- Potrafi wprowadzić do arkusza teksty;
- Potrafi zmieniać wygląd arkusza;
Podstawowe definicje (do zapamiętania)
Arkusz kalkulacyjny - program służący do wykonywania tabel, obliczeń i wykresów np. Microsoft Office Excel lub OpenOffice Calc;
Arkusz - to jedna strona w programie. Wszystkie arkusze tworzą zeszyt (skoroszyt);
Komórka - mały prostokąt powstający z przecięcia kolumn i wierszy. Każda komórka posiada własną nazwę, która powstaje z litery kolumny i numeru wiersza np. B10, F20, A3, H49...
Komórka aktywna - to komórka wytłuszczona, do której można coś wpisać, wkleić lub ją skopiować;
Pasek formuły - w nim można zmieniać zawartość komórek;
Budowa programu Excel
Ćwiczenie: tworzenie prostych tabel
- Uruchom program Excel;
- W komórkach od B1 do F1 wpisuj kolejne dni tygodnia (od poniedziałku do piątku);
- W komórkach od A2 do A9 wpisz kolejne godziny lekcyjne (8:00; 8:55; 9:50; 10:45; 11:40; 12:40; 13:35; 14:30);
Przykład:
- Pozostałe komórki uzupełnij o nazwy zajęć (może to być Twój plan lekcji lub wymyślony przez Ciebie plan);
- wszystkie komórki zaznacz i korzystając z narzędzia obramowanie (rys. poniżej) włącz wszyskie krawędzie komórek;
- Powstałą w ten sposób tabelkę należy dowolnie pokolorować narzędziem Kolor wypełnienia; (możesz również zmienić kolor czcionki, rozmiar itp.)